Wednesday, April 1, 2015

Lestarikan Alam Sekitar



Jika hutan mampu bersuara, barangkali kita akan mendengar tangisan deritanya tatkala manusia dengan rakus meneroka  setiap pelosok tubuhnya. Sikap ego manusia yang begitu tamak memusnahkan eko sistem memberikan kesan terhadap kelestarian alam. Tidak cukup dengan hutan diteroka, pencemaran udara dengan pembakaran terbuka juga semakin mendominasi alam ini. Banjir besar yang melanda negara baru-baru ini adalah ‘hadiah’ buat manusia yang membuat onar kepada alam. Malangnya manusia yang tidak berdosa juga turut menerima akibatnya.

Dalam konteks pelancongan khazanah rimba alam semula jadi merupakan asset yang amat penting dalam memastikan kejayaan industri eco tourism (pelancongan eko) negara. Meskipun negara kita mempunyai banyak lagi tarikan pelancongan yang berdaya maju, tapi tarikan pelancongan yang berasaskan eco tourism ini mempunyai keistimewaanya yang tersendiri. Keunikan inilah yang sepatutnya kita eksploitasikan sebaik-baiknya dalam menarik perhatian pelancong dari dalam dan luar negara.




Pelancong asing sanggup datang beribu-ribu kilometer dari jauh semata-mata untuk datang melihat kepelbagaian spesies flora dan fauna yang ada di negara kita. Mereka juga sanggup datang dari jauh untuk melihat dan menghayati sendiri keajaiban alam formasi batu-batu yang unik di Geopark Langkawi. Pada kita apalah sangat yang ada pada batu-batu di geopark itu. Tapi bagi mereka yang tahu menghargai alam semula jadi, mereka dapat menilai khazanah alam itu dalam perspektif yang maha luas.

Sudah tiba masanya kini kita menghentikan rintihan derita alam yang telah lama menagih sedikit belas ihsan dan pengertian daripada sang khalifah yang bergelar manusia. Setiap aspek penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar demi kepentingan bersama perlu kita laksanakan secara berterusan dan dengan kadar segera.   

Pada kesempatan ini, saya merayu dan menyeru agar kita semua dapat lebih peka terhadap usaha-usaha pemeliharaan alam semula jadi. Setidak-tidaknya hargailah alam semula jadi yang kita ada. Kunjungi dan lawatilah destinasi percutian alam semula jadi kita dan peliharalah kebersihan kawasan yang kita kunjungi itu. Jangan sampai kita mencemarkan alam semula jadi yang cukup berharga ini. Semoga dengan usaha kita yang sedikit ini industri eco tourism kita akan terus berkembang maju sekali gus memberi peluang kepada generasi yang akan datang dapat turut sama menghayai khazanah alam  ini.

 

No comments:

Post a Comment