Friday, January 6, 2012

Harapan Industri Pelancongan 2012

Tahun 2011 telahpun meninggalkan kita, namun tahun 2012   perlu kita tempuhi dengan langkah yang lebih gagah agar segala cabaran dan rintangan dapat kita harungi bersama. Dalam konteks industri pelancongan,  tahun 2011 banyak memberi pengalaman pahit manis kepada kita semua.
Buat penggiat industri pelancongan, 2011 merupakan tahun yang penting bagi meraih keuntungan selepas sektor ini menghadapi kelembapan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
Namun prestasi pelancongan negara tidaklah seperti yang diharapkan apabila sasaran untuk mendapatkan 25 juta pelancong pada tahun 2011 tidak berjaya mencapat sasarannya.  Meskipun pada tahun sebelumnya (2010), negara mencatatkan kehadiran pelancong sebanyak 24.6 juta dengan jumlah pendapatan sebanyak RM56.6 bilion. Sehingga artikel ini ditulis, pihak Kementerian Pelancongan Malaysia masih belum mengumumkan statistik rasmi kehadiran pelancong  ke Malaysia. Dalam satu kenyataan daripada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur baru-baru ini, Menteri tersebut menyatakan bahawa jumlah sasaran kehadiran pelancong ke Malaysia pada tahun 2011 akan dikaji semula sesuai dengan keadaan semasa. Khabarnya jumlah kehadiran pelancong pada tahun 2011 tidak begitu menggalakkan  membuatkan pihak Kementerian Pelancongan tidak mengumumkan angka tersebut  sehingga sekarang.
Penurunan bilangan kehadiran pelancong ke negara ini dipercayai berpunca daripada pelbagai faktor luar jangka yang melanda industri pelancongan rantau ini pada tahun 2011. Bencana banjir besar di Bangkok, Thailand dan demonstrasi Bersih 2.0 di Kuala Lumpur  yang berlaku pada tahun 2011 dikatakan menjadi penyebab utama penurunan jumlah kehadiran pelancong ke negara ini.  Selain masalah wabak penyakit H1N1 yang masih belum reda sepenuhnya, faktor-faktor tersebut terus menghantui industri pelancongan negara.
Saya percaya mungkin ada hikmahnya dengan apa yang berlaku. Buat penggiat industri pelancongan, anggaplah semua ini satu dugaan untuk menguji kekuatan kita dalam mengharungi tahun-tahun mendatang.  Dalam  masa yang sama buat Menteri Pelancongan dan Kementerian berkaitan, anda tidak perlu gentar tentang apa juga jumlah pelancong yang ada dalam statistik 2011. Berkatalah yang benar walaupun ianya perit. Jadikan ia sebagai satu pengajaran untuk kita melangkah lebih berkeyakinan lagi pada masa akan datang.  Apa yang penting semua pihak harus lebih bijak dalam membuat percaturan dalam merancang strategi  memperkasakan lagi industri pelancongan negara. Jalinan kerjasama semua pihak khususnya di pihak kerajaan dan sektor swasta perlu dieratkan lagi demi untuk memartabatkan industri ini.  Saya percaya sekiranya jalinan kerjasama pintar semua pihak , s
asaran kita untuk memperbaiki kedudukan Malaysia supaya menjadi antara 10 negara teratas dari segi pendapatan pelancongan global seterusnya menyumbang RM104 bilion kepada Keluaran Negara Kasar pada tahun 2020 akan dapat direalisasikan.
Selamat menyambut tahun baru 2012!

1 comment:

  1. what is positive impact of tourism to politic?

    ReplyDelete