Friday, July 19, 2013

Rahmat Di Sebalik Bukit Merah

Bukit Merah sesungguhnya bumi bertuah. Nun jauh di sebalik  berdiri megahnya sebuah pusat pelancongan Bukit Merah Laketown Resort ada nilai murni yang tersirat di sisinya.Di sebalik percikan keriangan yang tersemai di resort ini, terselit juga wajah ceria penghuni asal di sisinya.
Begitulah  besarnya rahmat pembangunan Bukit Merah,  sehinggakan bukan sahaja masyarakat setempat mendapat nikmatnya malah pelbagai spesies haiwan dan Orangutan turut sama meneguk nikmat di sebalik pembangunan Bukit Merah Laketown Resort  dan Pulau Orangutan yang merupakan cetusan idea Tan Sri Mustapha Kamal.
Justeru, kunjungan saya ke Bukit Merah bersama program Sahabat Media Bukit Merah Laketown Resort baru-baru ini ternyata memberikan satu persepsi baharu kepada saya khususnya dalam konteks pembagunan sektor pelancongan dan modal insan.
Saya tersentuh dengan semangat Tan Sri Mustapha Kamal yang ingin membawa perubahan landskap kehidupan masyarakat setempat dengan adanya pembangunan resort di kawasan tersebut.
“Adalah menjadi tradisi dimana sahaja, MK Land  membuat kerja, kita  tidak mahu orang-orang sekelilingnya hanya menjadi penonton. Kita mahu  orang sekeliling   menyertai  kami dengan peluang-peluang   yang ada. Boleh dikira berapa ramai penduduk  sekitar resort ini  bekerja di sini dan anaknya menjadi ikon untuk projek ini. Saya nak membuktikan, jika diberi peluang, sama ada miskin atau kaya tak menjadi soal. Jika diberi peluang, yang miskin pun boleh berjaya,” kata Tan Sri Mustapha Kamal.

Transformasi Kampung Selamat

Siapa sangka sebuah kampung yang daif dan miskin kini bejaya keluar dari kepompong kemiskinan. Meskipun soal kemiskinan itu satu perkara yang sangat subjektif, namun tanpa usaha dan peluang, mana mungkin masalah kemiskinan dapat dihakis.
Menurut Tan Sri  Dr Mustapha Kamal, Pengerusi MK Land Holding Berhad, pendekatan  transformasi minda menerusi pendidikan yang digerakkan oleh Yayasan EMKAY di Kampung Selamat, Perak umpamanya telah terbukti berjaya mengubah landskap kehidupan masyarakat di kawasan tersebut.
Program Kampung Angkat Kampong Selamat  merupakan satu contoh  program tanggungjawab sosial korporat yang berjaya merubah kehidupan masyarakat kampung keluar daripada kepompong kemiskinan. 
" Kita telah berjaya  membuktikan pencapaian cemerlang khususnya dalam bidang akademik sepanjang 18 tahun program tersebut dijalankan.  Seramai  17 orang pelajar telah berjaya mendapat 5A dalam UPSR dan 26 orang pelajar telah mendapat 4A 1B dari tahun UPSR 1997 hingga UPSR 2012,"
Keputusan UPSR ini juga telah melonjakkan Sekolah Kebangsaan Kampong Selamat sebagai  antara sekolah terbaik dalam daerah Kerian dan juga negeri Perak.
elain itu kebanyakkan anak-anak di Kampong Selamat telah berjaya melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh serta ke peringkat pengajian tinggi sehingga ke peringkat Diploma serta Ijazah di dalam dan luar negara.
"Siapa juga boleh berjaya jika diberikan peluang. Jika pelajar kampung diberi peluang dengan kemudahan belajar yang sama seperti di bandar, mereka juga pasti mampu mencipta kejayaan", kata Mustapha Kamal.
Menurut Mustapha Kamal, menerusi program kampung angkat ini,  Program Pembangunan Pendidikan menjadi elemen terpenting dalam menggerakkan minda kearah kemajuan.
Sejak dilancarkan pada 3 Januari 1996, program ini telah menyediakan satu  sistem kelas bimbngan pendidikan berkualiti dan bersistematik disamping pelbagai pendekatan yang bersifat holistik telah dijalankan seperti mengadakan siri ceramah motivasi, cerama kerjaya, lawatan sambil belajar ke Kuala Lumpur dan pelbagai program lain yang menjurus kepada kemajuan pelajaran.
Selain program jangka panjang yang menjurus kepada perancangan pembangunan minda dalam mencapai kemajuan, program jangka pendek  juga telah diadakan antaranya seperti memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk Kampong Selamat berkerja di Bukit Merah Laketown Resort serta bantuan kewangan kepada keluarga miskin dan pembanguan infrastruktur di persekitaran kampung seperti balai raya, masjid dan kemudahan awam.
Justeru menurut Mustapha Kamal beliau menyeru syarikat-syarikat korporat yang lain untuk sama-sama menghulurkan bantuan kepada kelompok-kelompok yang masih tercicir dan dibelenggu masalah kemiskinan.

 
Misi Menolong Anak Bangsa

"Saya mengharapkan sokongan semua badan-badan korporat yang besar di negara ini. Menerusi pendekatan  yang dilaksanakan di Kampung Selamat ini, ia boleh digunapakai oleh badan-badan korporat tersebut di kawasan-kawasan kampung yang lain. Kepada seluruh dunia, jika esok anda lihat, anda perhati, dan anda katakan ini adalah yang terbaik, wawarkanlah kepada seluruh Negara, seluruh dunia, kalau Yayasan EMKAY boleh buat kenapa tidak badan-badan korparat yang lain buat? Ini bukan soal Mustapha Kamal. Ini soal cara Mustapha Kamal dan rakan-rakan untuk menolong anak bangsa,” kata Mustapha Kamal.
Hasil daripada cetusan idea Tan Sri Mustapha Kamal ini, sebuah kampung yang dahulunya sebuah kampung yang termiskin di daerah Kerian telah mendapat satu 'nafas baru' dan kini berubah wajah menjadi sebuah kampung cemerlang.  
Dalam kunjungan saya ke Bukit Merah itu juga saya turut berpeluang melihat sendiri bagaimana industri pelancongan dapat menyumbang kearah pembangunan masyarakat setempat.  Tan Sri Mustapha Kamal yang tidak pernah lokek dengan ilmu, sanggup berkongsi pengalamannya membangunkan projek hartanah dan pelancongan kepada semua rakan media dan tetamu dalam satu majlis pelancaran Kursus Sijil Pelancongan & Kulinari untuk kakitangan resortnya.
Beliau yang percaya bahawa tanpa ilmu, kita tidak boleh berjaya dan memberikan perkhidmatan yang terbaik khususnya dalam industry perkhidmatan.  Begitu banyak usaha dan pelaburan yang telah beliau curahkan semata-mata untuk memastikan setiap  program yang dibangunkan dapat memberikan manfaat kepada semua pihak.
Sementara  itu, dalam kunjungan ke Kampung Selamat, penyanyi popular Ana Raffali turut mengadakan satu sesi khas pembelajaran Bahasa Inggeris dengan muzik. Beliau yang memiliki ijazah kelas pertama TESL dari UiTM meluangkan masa bersama murid-murid  dengan berkongsi kaedah pembelajaran Bahasa Inggeris sambil berhibur. Ternyata kaedah pembelajaran yang ditampilkan oleh Ana Raffali itu berjaya menambat hati murid-murid untuk mendalami Bahasa Inggeris dengan mudah.
Apa yang pasti Bukit Merah Laketown Resort bukan sahaja telah  menyemarakkan lagi sektor pelancongan negara, malah berjaya mengubah landskap kehidupan masyarakat setempat khususnya di Kampong Selamat.

1 comment: