Tuesday, July 2, 2013

Tiada Ruginya Mesra Dengan Media…

Sektor pelancongan tidak boleh dipisahkan dengan publisiti dan promosi. Sehebat manapun produk pelancongan itu, kalau tiada promosi sudah tentu ianya akan terbiar lesu tanpa pengunjung. Pendek kata promosi dan publisiti amat penting dalam menentukan jatuh bangun sesebuah produk pelancongan tersebut.
Baru-baru ini saya dikejutkan oleh satu kisah yang dialami sendiri oleh rakan media saya.  Khabarnya ada sebuah hotel  eksklusif di pinggir Bandaraya Kuala Lumpur yang dilihat tidak begitu mesra media. Dalam insiden tersebut rakan saya ditugaskan untuk membuat liputan tentang  spa di resort tersebut. Justeru pemilihan spa di resort tersebut dilihat sebagai satu pilihan yang tepat memandangkan spa di resort berkenaan pernah memenangi beberapa anugerah spa dan tampak  begitu eksklusif.
Namun menurutnya, tatkala menghubungi pegawai yang bertanggungjawab di resort berkenaan, jawapan yang diterima amat mengecewakan. Setelah pelbagai permintaan daripada pihak resort tersebut seperti salinan majalah untuk dinilai dan pelbagai maklumat tambahan diberikan oleh rakan saya itu, jawapan yang diberikan oleh pegawai resort tersebut cukup mendukacitakan. Alasannya, media tersebut bukanlah  'target market' resort berkenaan.  Dengan angkuhnya pegawai itu menjawab bahawa resortnya tidak memerlukan publisiti daripada media tersebut.
Aduhai penggiat industri pelancongan... Khususnya buat petugas di barisan hadapan seperti di bahagian perhubungan awam, pemasaran korporat atau seumpamanya,  usahlah kita begitu sombong dengan jawatan yang kita pegang itu.  Prinsip yang dipegang oleh pengurusan resort tersebut yang kononnya ingin  menjaga standart dan imej resort berkenaan perlu dikesampingkan dan dinilai semula. Sejauh mana imej  resort itu akan terjaga jika hubungan dengan media lesu.  Tidak kiralah media tersebut daripada media arus perdana , media antarabangsa atau media tempatan, semua saluran media ini seharusnya dihargai dan diberikan layanan yang sama. Usah terlalu memilih sangat saluran media tersebut sehinggakan nanti pihak media akan rasa jijik  dan bosan dengan karenah birokrasi yang anda praktikkan itu.  Adalah satu perkara yang memalukan sekiranya kita menidakkan kepentingan pihak media.  Menolak kunjungan media yang datang untuk membuat liputan dengan alasan yang tidak munasabah adalah satu perkara yang tidak bertatasusila dan kurang bijaksana.
Berbalik kepada kisah tadi, saya rasa ada sesuatu yang tidak kena pada resort tersebut. Kebetulan saya kenal dengan pemegang saham terbesar resort tersebut yang setahu saya seorang yang cukup mesra dengan media.  Setelah saya khabarkan kepada rakan saya itu yang juga seorang tokoh usahawan terkenal negara , beliau ternyata kecewa dengan apa yang berlaku. Beliau yang mempunyai rangkaian resort dan projek hartanah yang banyak sedikitpun tidak pernah sombong dan meminggirkan peranan media.  Malah beliau mempunyai ramai sahabat baik dalam kalangan pengamal media tempatan.
Persoalannya sekarang, bukanlah kita nak cari salah siapa. Cuma saya terpanggil untuk cari apa yang tak betul dan sama-samalah kita memperbetulkannya.
Kepada resort terbabit, cubalah ubah pendekatan anda dan jadilah resort yang lebih mesra media.  Apalah gunanya nak jaga standart dan reputasi syarikat jika hubungan dengan media dingin. Jadikan media sahabat anda yang paling akrab. Tiada ruginya mesra dengan pihak media.  Apa yang penting jalinan baik antara pihak resort atau hotel memungkinkan pelbagai manfaat untuk semua pihak.

4 comments:

  1. Saya amat bersetuju dengan pandangan tuandan isu yang diutarakan. Malah saya sendiri sebagai penggiat industri pelancongan amat memerlukan media dalam membantu mempromosi resort kami samada media kecil atau besar, malah kami cuba plan sekurang-kurangnya 3 bulan sekali, keluar media, paling tidak pun 2-3 kali setahun. APatah lagi dengan media sosial seperti blogger dan sebagainya. Keadaan di atas sebenarnya adalah 'bodoh sombong' malah kalau mereka yang belajar jurusan perhubungan awam, ia sesuatu yang amat tidak kena dengan apa yang mereka pelajari.

    http://terengganumyheritage.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. I agree to disagree, my friend. Kemungkinan 'target audience' untuk spa tersebut sememangnya ditujukan khas untuk very high end niche market? Sebagai pengggiat industri pelancongan juga, saya secara peribadi berfikiran yang gelaran 'bodoh sombong' di sini amat subjektif dan mungkin tidak wajar digunakan dan beranggapan Spa tersebut membuat keputusan pengurusan yang praktikal. Malah, tiada soal keputusan terburu-buru dibuat kerana pihakp pengurusan telah meminta dari rakan brother Azlie sample untuk pernilaian. Sebaliknya, itu menandakan pengurusan yang cekap dan teliti and its a business.
    Mari kita jujur dengan diri masing-masing, dan cuba kupas berapa peratus dari golongan very high end niche market ini membaca majalah pengembaraan atau travel magazine yang menggunakan pendekatan Bahasa Malaysia?
    Maka dengan ini, saya mencadangkan Santai Travel juga megeluarkan versi Bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa kerana kandungan dan gambar yang sedia ada memang ditahap yang membanggakan.
    Pandangan di atas merupakan pandangan profesional dan peribadi saya sendiri, dan tidak berhasrat untuk mengaibkan sesiapa di dalam industri yang saya telah berkecimpung selama 20 tahun. Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa penulis misteri di atas tak faham apa yg nak disampaikan oleh bro Azlie. Cuba baca betul2 apa yg nak disampaikan oleh Azlie. Sebagai orang yg kononnya profesional, penulis diatas seolah olah terlalu emosional dan tak rasional dalam membuat kenyataan. Sepatutnya dia ambil iktibar daripada ada yg diperkatakan, bukan mencetuskan konflik yg tak bijaksana. Kasihan saya tengok penulis diatas. Ambil yg baik sebagai teladan, jadikan yg buruk sebagai sempadan...

      Delete
  3. Mencetus konflik yang tak bijaksana? Rasanya penulis tersebut harus dipuji kerana ketulusannya dan bukan saya fikir, tidak pula bukti yang menunjukkan beliau tu emosional. Cuba la tanya Mandarin Oriental, Grand Hyatt, The Datai, Four Seasons atau Shangri-la mahu tak tempah majalah ini atau mana-mana majalah pelancongan yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa penghantaran, untuk setiap kamarnya tiap-tiap keluaran.
    Kita harus matang dan belajar menerima kritikan membangun dan lagi kasihan baca jawaban penulis misteri kedua.

    ReplyDelete