Wednesday, June 6, 2012

Untunglah Pemandu Teksi...

Dalam beberapa bulan yang lalu saya ada memaparkan beberapa kisah pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab yang menipu pelancong.  Hasil daripada paparan itu menampakkan hasil yang amat positif apabila ada tindakan susulan segera yang diambil oleh pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan beberapa agensi berkaitan.
Baru-baru ini pula Kementerian Pelancongan mengambil inisiatif murni dengan melaksanakan program pemandu teksi sebagai ‘Duta Teksi Pelancongan’. Tahniah kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen yang memahami denyut nadi rakyat khususnya pelancong dengan melancarkan program tersebut.
Saya yakin usaha yang telah diambil oleh Kementerian Pelancongan tersebut bakal memberikan implikasi yang positif dalam memberi nafas baru kepada industri pelancongan negara. Bersandarkan kepada objektif untuk mewujudkan kesedaran kepada pemandu teksi dan pengusaha teksi terhadap pentingnya peranan mereka dalam mempromosikan negara bagi meningkatkan kedatangan pelancong ke Malaysia, program ini diharapkan mendapat sambutan baik dalam kalangan pemandu teksi. Program ini juga menjadi saluran usahasama di antara Kementerian Pelancongan dan penggiat industri pelancongan dengan pemandu-pemandu teksi dalam membangunkan industri pelancongan negara.
Saya difahamkan,  tugas sebagai Duta Teksi Pelancongan bukanlah satu tugas yang boleh diambil mudah. Mereka bertanggungjawab untuk mempromosikan keunikan dan keindahan Malaysia sebagai destinasi pelancongan terpilih dan bertaraf antarabangsa serta menjadi rujukan oleh pelancong untuk mendapatkan maklumat mengenai destinasi pelancongan negara.
Sehubungan itu pihak kementerian telah menetapkan beberapa kriteria asas untuk pemandu teksi yang berhasrat untuk menjadi Duta Teksi Pelancongan.  Selain syarat asas seperti warganegara Malaysia, berumur 21-60 tahun, berperibadi baik dan kemas, mereka juga perlu berpengetahuan mengenai industri pelancongan. Mereka yang terpilih juga akan diwajibkan mengikuti satu kursus khas Duta Teksi Pelancongan.
Baguslah jika program murni kerajaan ini disambut baik oleh semua pemandu teksi. Untunglah pemandu teksi zaman sekarang. Selain dapat pendapatan dengan membawa penumpang, mereka juga kini boleh menyumbang kepada pembangunan industri  pelancongan negara dengan cara yang tersendiri.
Namum bagi saya apa yang lebih penting adalah kita mewujudkan budaya murni yang lebih semulajadi dalam kalangan pemandu teksi agar lebih ‘mesra pelancong’ sepanjang masa. Bukan sekadar jadi Duta Teksi Pelancongan secara ‘terpaksa’ dek kerana mengejar imbuhan yang diberikan sahaja. Saya percaya kebanyakkan pemandu teksi di Malaysia ini terdiri daripada kalangan orang yang baik-baik dan bertanggungjawab sekali gus boleh dinobatkan sebagai Duta Teksi Pelancongan. Cuma apa yang membimbangkan adalah sikap segelitir pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab yang mencemarkan nama baik serta imej teksi di negara kita.
Untuk itu saya sekali lagi mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan program Duta Teksi Pelancongan ini khususnya buat wagra Kementerian Pelancongan Malaysia dan Tourism Malaysia. Semoga usaha murni kalian menjadi aspirasi buat semua rakyat Malaysia yang bernaung dibawah kibaran Jalur Gemilang.

No comments:

Post a Comment