Saturday, June 13, 2015

Pikat Pelancong Lawat Kampung Bharu

Industri pelancongan memerlukan penglibatan semua lapisan masyarakat. Menerusi program Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS),usaha untuk meningkatkan kesedaran serta menggalakkan penglibatan masyarakat dalam pelbagai aktiviti sukarelawan berteraskan pelancongan dapat direalisasikan.
Bag​i memastikan impak positif  industri pelancongan dapat dimanfaatkan oleh seluruh masyarakat khususnya komuniti pelancongan, Pejabat Kementerian Pelancongan & Kebudayaan W/P Kuala Lumpur/ Putrajaya menganjurkan program Visit My Kampung @ Kampung Bharu. Menurut Zain Azrai Rashid, Pengarah Pejabat Kementerian Peancongan & Kebudayaan W.P Kuala Lumpur/Putrajaya, Program ini bertujuan menarik minat komuniti kampung seperti Kg Bharu ini untuk terlibat sama di dalam industri pelancongan dan kebudayaan Malaysia. 
Ini secara tidak langsung dapat memperkenalkan Kg Bharu sebagai destinasi pelancongan dan kebudayaan yang turut memberi impak kepada limpahan ekonomi kepada komuniti Kg Bharu. pelaksanaan program inibukan sahaja dapatmenyumbang ke arah kelestarian industri Pelancongan negaratetapi turut sama dapat merancakkan sektor pelancongan dan kebudayaan negarasekaligus meningkatkan pendapatan masyarakat dan negara" katanya.
Program yang melibatkan kerjasama Lembaga Pentadbiran Kg Bharu (MAS), Persatuan PenulisPelancongan Malaysia (TRAM), DewanBandaraya Kuala Lumpur, Masjid Jamek Kg Bharu dan Alam Flora turut melibatkan penyertaan sukarelawan Pelancongan (Voluntourism) yang terdiri daripada pelajar-pelajar Kolej & Universiti tempatan.
"​Saya melihat bahawa kerjasama di antara semua pihak di bawah inisiatif NBOS ini merupakan platform terbaik untuk mengembangkan lagi program ini pada masa hadapanDalam usaha untuk meningkatkan impak pelaksanaan program ini serta menggalakkan perkongsian sumber dan kepakaran, pihak Kementerian telah menjalinkan kerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan lain termasuk Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), pihak komuniti seperti MAS dan Masjid Kg Bahru, pihak swasta, persatuan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), institusi pendidikan serta pertubuhan belia," tambah Zain Azrai.
Majlis tersebut turut dimeriahkan lagi dengan aktiviti memasak dan mengedarkan bubur lambuk yang menjadi antara Sajian popular di Kampung Bharu khususnya menjelang bulan Ramadan.

No comments:

Post a Comment