Wednesday, February 18, 2015

KL Tourism Ambassadors






Bagi memastikan pelancong di Kuala Lumpur mendapat informasi pelancongan secara berkesan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan kerjasama iM4U telah menwujudkan    KL Tourism Ambassador Program (KLAP). KLAP   menggunakan khidmat sukarelawan belia untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai berkaitan destinasi menarik kepada pelancong luar.
Menurut Puan Noraza Yusof,  Ketua Unit Pelancongan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, sejak dilancarkan program ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada para sukarelawan.
“Kami ada 40 sukarelawan untuk  kumpulan yang pertama dan mereka telah pun berkhidmat sebagai duta pelancongan Kuala Lumpur. Mereka boleh ditemui di KLCC, Dataran Merdeka, Masjid Negara, Bukit Bintang  dan beberapa destinasi yang telah ditetapkan. Sekarang kami juga baru menerima 50 lagi permohonan daripada orang yang berminat untuk menjadi sukarelawan dan kami akan jalankan sesi temuduga untuk memastikan mereka benar-benar berkebolehan,”terang beliau.
Antara objektif utama projek KLAP ini adalah sebagai platform untuk mendekati pelancong disamping memberikan informasi berguna tentang destinasi pelancongan Kuala Lumpur yang harus dilawati mereka. Program ini juga merupakan  platform untuk menjalinkan hubungan di antara pelancong antarabangsa dan masyarakat  tempatan sekali gus mengangkat imej Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya yang mesra pelancong.

No comments:

Post a Comment