Wednesday, February 18, 2015

Kemelut Pelancongan Langkawi




Langkawi: Kemelut antara penggiat industri Pelancongan Langkawi  dan LADA semakin hangat apabila beberapa badan NGO Pelancongan di Langkawi mengesa agar Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) mengambil tindakan segera bagi menyelesaikan isu tersebut.
Masalah kekurangan kehadiran pelancong dan soal program promosi Pelancongan yang kurang efektif dipercayai menimbulkan rasa resah dan tidak puas hati dalam kalangan penggiat industri pelancongan di Langkawi.
Menurut  Zainudin Abd Kadir, Presiden Bumitra langkawi pihaknya merasa kecewa dengan prestasi LADA membangunkan industri pelancongan di Langkawi
"LADA harus bertanggungjawab terhadap perkembangan industri pelancongan di Langkawi yang kebelakangan ini teruk terjejas akibat kemerosotan jumlah kehadiran pelancongan. Sehubungan itu pihak kami Dan beberapa NGO yang lain akan menghantar memorandum agar CEO LADA ditukarkan segera dan unit pelancongan LADA di tutup," kata Zainudin abd Kadir.
Beliau juga turut menegaskan bahawa penggiat pelancongan Langkawi yang mewakili beberapa NGO Pelancongan di langkawi akan menubuhkan Jawatankuasa Bertindak Pelancongan dan Pembangunan Komuniti Langkawi bagi memastikan industri pelancongan di Langkawi terus maju sekali gus menyumbang kepada pembangunan ekonomi penduduk setempat.
Sementara itu Menurut Pishol Ishak, timbalan Presiden FLAG beliau melahirkan rasa kecewa dengan tindakan LADA yang mengenepikan peranan penggiat industri Pelancongan di Langkawi dalam program program promosi Langkawi di luar negara.
"Pihak LADA patut melibatkan penggiat industri Pelancongan di langkawi dalam urusan promosi. industri Ini perlu penglibatan  bersama Dan kerjasama semua pihak baru Langkawi boleh maju," kata Pishol Ishak.
Dalam perkembangan berkaitan Ketua Pegawai Eksekutif LADA, Tan Sri Khalid Ramli menyatakan bahawa pihaknya mengambil maklum perkara tersebut dan sentiasa mengambil inisiatif yang terbaik dalam memajukan industri Pelancongan di Langkawi.
Menurutnya pembangunan sektor Pelancongan di Langkawi berada pada tahap yang baik berikutan kemasukan pelabur baru dalam pembinaan hotel serta produk pelancongan yang baru. Jumlah kemasukan pelancong juga morning kat berikutan penambahan jumlah penerbangan berjadual dari dalam dan luar negara.
"Banyak pembangunan serta penambahbaikan telah dan akan kita jalankan bagi memastikan industri Pelancongan di Langkawi berkembang. Untuk itu kita harus membangunkan tarikan pelancongan baru yang berpotensi bagi memastikan Langkawi terus unggul sebagai destinasi utama pilihan pelancong," kata Tan Sri Khalid.
Menurutnya lagi setiap aspek itu harus dilihat secara mikro dengan mengambil kita hasil atau impak kepada industri berdasarkan kepada KPI yang telah ditetapkan.
"Soalnya bagaimana kita dapat bersama dalam melihat kepada kepentingan yang lebih luas disamping itu kita harus melihat dengan lebih khusus terhadap sektor-sektor tertentu yang berpotensi," kata Tan Sri Khalid.
Tambahnya lagi pembangunan produk Pelancongan di Langkawi telah ditentukan di dalam Blueprint Langkawi.
"Blueprint ini telah dipersetujui Semasa perbincangan yang diadakan satu ketika dahulu. Semasa perbincangan blueprint dulu ia melibatkan wakil-wakil kerajaan, pihak swasta, industri, komuniti dan sebagainya sebelum dirumuskan serta diluluskan oleh Kerajaan. Jadi saya datang sini untuk membantu bagi melaksanakan blueprint ini," jelas CEO LADA.
Kemelut yang semakin hangat itu turut menarik perhatian Dato' Haji Mohd Rawi Abd. Hamid, EXCO Pelancongan Negeri Kedah,  untuk tampil menyelesaikan isu tersebut.
Menurut Dato' Rawi, dalam keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu kebelakangan ini sektor Pelancongan juga terjejas menyebabkan kehadiran pelancong telah menurun bukan sahaja di Langkawi malah di seluruh dunia.
"Dalam situasi sekarang penggiat industri Pelancongan resah dan cuba mencari jalan penyelesaian. Dan organisasi yang terdekat mereka ingin minta tolong atau menegur adalah LADA. Saya harap pihak LADA jangan terasa hati kerana perkara ini kita boleh  duduk semeja berbincang,"kata Dato' Rawi.
Beliau turut berharap semua pihak dapat berlapang dada dan jangan berputus asa serta kecewa dengan apa yang berlaku.
"Kita ini sebagai satu keluarga janganlah kita melukakan hati sesama kita kerana kita ada masa depan yang cukup cerah untuk menjadi antara Pulau terbaik di dunia. Cuma kita perlu beberapa sentuhan untuk memantapkan lagi, " tambah Dato Rawi.
Beliau menegaskan di pihak kerajaan negeri beliau menyeru Kerajaan Pusat serta Semua Kementerian untuk sama-sama berganding bahu meletakkan Pelancongan di satu tempat yang sangat baik dan mengambil perhatian terhadap cadangan daripada penggiat industri Pelancongan tempatan.

Saksikan video di link ini http://youtu.be/FcTI25vzGl4

No comments:

Post a Comment