Monday, July 21, 2014

Tragedi MH17 : Industri Pelancongan Negara Tidak Terjejas

Kemasukan pelancong dari negara-negara Eropah tidak terjejas berikutan tragedi pesawat Malaysia Airline MH17 terhempas di timur Ukraine. Menurut Menteri Pelancongan & Kebudayaan Malaysia, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan oleh Tourism Malaysia hari ini, pelancong dari Barat masih tertarik untuk ke Malaysia menggunakan penerbangan Malaysia Airline untuk cuti musim panas mereka.
Menurutnya lagi sehingga kini pihak Tourism Malaysia tidak menerima maklumat mengenai sebarang pembatalan segera pakej pelancongan, namun pihaknya sentiasa memantau rapi pasaran daripada Negara tersebut dan mengikuti perkembangan terkeni dari semasa ke semasa.

"Pelancong dari Eropah barat, barat Rusia, dan negara-negara Scandinavia dan Benelux, menggunakan sektor penerbangan Malaysia Airlines (MAS) yang juga merupakan perkongsian kod dengan KLM untuk  melakukan perjalanan ke Asia Tenggara, Australia dan New Zealand  ," kata Menteri Pelancongan & Kebudayaan.
Menurutnya lagi, ketika ini merupakan "waktu puncak" untuk pelancong-pelancong dari negar-negara barat menggunakan  syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines bukan sahaja untuk bercuti ke Kuala Lumpur malah untuk tujuan transit   ke destinas-destinasi lain di Asia Tenggara.
Beliau berkata Malaysia merekodkan jumlah kehadiran pelancong sebanyak  31,945 untuk tempoh empat bulan pertama tahun ini dengan peningkatan sebanyak 13.5 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Menurut sumber Tourism Malaysia, 427.995 pelancong ke Malaysia tahun lepas  adalah daripada Eropah barat, dan daripada jumlah itu, 83955 adalah dari Belanda. Selain Eropah barat, Malaysia juga menerima 107.541 pelancong dari Eropah Timur, 548729 dari utara Eropah dan 109447 dari selatan Eropah tahun lepas.
Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga penumpang dan anak kapal  Penerbangan MH17. Boeing 777 Pesawat yang membawa 298 orang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, telah  terhempas di timur Ukraine yang dipercayai terkena tembakan peluru berpandu. 

No comments:

Post a Comment