Tuesday, September 24, 2013

Jom Jadi Sukarelawan Pelancongan

Macam-macam cara telah dan akan dilaksanakan bagi merancakkan lagi industri pelancongan negara. Terbaharu, Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia melancarkan kempen Voluntourism.  Buat anda yang masih tidak kenal dengan istilah ini, Voluntourism merupakan singkatan kepada “Volunteer Tourism”  bermaksud percutian yang disertai dengan penglibatan aktiviti-aktiviti sukarelawan. Walaupun pada mulanya saya agak ragu-ragu dengan keberhasilan program ini, namun selepas mengikuti beberapa siri program ini di Kuala Lumpur dan Pahang, saya yakin bahawa program Voluntourism ini bakal memecah tradisi industri pelancongan negara.
Baru-baru ini, bersempena dengan WITM & MATTA Fair 2013, Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia, Datuk Ong Hong Peng, telah melancarkan 20 pakej Voluntourism. Tahniah saya ucapkan kepada Datuk Ong Hong Peng dan seluruh warga Kementerian Pelancongan & Kebudayaan serta Tourism Malaysia yang telah bertungkus lumus merealisasikan program Voluntourism ini. Program yang bertepatan dengan  inisiatif  ketujuh  di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (National Blue Ocean Strategy- NBOS) ini sesungguhnya satu cetusan idea kreatif dalam memperkasakan industri pelancongan negara.
Tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa inilah program yang pertama di dunia seumpamanya yang dipakejkan secara kreatif dalam usaha menarik penyertaan semua pihak termasuk pelancong dalam dan luar negara.
Khabarnya sebanyak 20 pakej Voluntourism telah dibangunkan oleh tujuh agensi pelancongan tempatan yang menawarkan aktiviti-aktiviti sukarelawan seperti konservasi penyu, pemuliharaan Orang Utan, pembangunan komuniti, pertukaran budaya dan lain-lain lagi.
Kini kita sudah tiada alasan lagi untuk tidak terlibat secara langsung dalam usaha menyumbang kepada  industri pelancongan negara sekali gus memastikan  kejayaan Tahun Melawat Malaysia  2014.
Menerusi program Voluntourism ini kita boleh terlibat secara sukarela dalam lima aktiviti utama yang merangkumi program 1Malaysia Green 1Malaysia Clean, 1 Malaysia Voluntutoring, 1Malaysia Volunsharing, 1Malaysia Fabulous Food dan 1Malaysia Event. Pilih sahaja yang mana satu program yang memenuhi jiwa dan selera anda.
Voluntourism juga dilihat seiring dengan perlaksanaan Program Pelancongan Pelajar (3P) yang telah dilaksanakan di sekolah-sekolah. Namun penglibatan dalam kalangan pelajar masih belum menyeluruh dan boleh dipertingkatkan lagi pada masa akan datang. Mungkin pihak berkenaan perlu mempergiatkan lagi usaha mempromosikan Tahun Melawat Malaysia dan program Voluntourism ini di sekolah-sekolah mahupun di institusi pengajian tinggi. Saya percaya dengan penglibatan pelajar-pelajar ini, mereka juga akan dapat merasai  sedikit ‘nikmat’ untuk menyumbang kepada kejayaan industri pelancongan negara.
Maka dengan itu, sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab dan prihatin, marilah kita sama-sama menjayakan misi nasional ini dengan menyertai program sukarelawan pelancongan  Voluntourism ini sebagai bukti sokongan kita kepada industri pelancongan negara. Jom sertainya sekarang.

2 comments: