Wednesday, March 13, 2013

Serangan Di Lahat Datu Jejas Industri Pelancongan

Kejadian pencerobohan di Lahad Datu Sabah baru-baru ini ternyata memberi tamparan hebat buat industri pelancongan Negara. Tatkala negara bersiap  sedia dengan kempen Tahun Melawat Malaysia 2014, serangan pengganas yang berlaku di lokasi tersebut sedikit sebanyak menjejaskan imej pelancongan negara.
Walaupun kejadian tersebut berlaku nun jauh di kawasan terpencil di negeri Sabah, tapi pelancong dari luar negara  akan tetap menganggap bahawa seluruh negara Malaysia tidak selamat untuk dikunjungi. Begitulah sensitifnya industri pelancongan yang menjadi antara penyumbang utama dalam ekonomi negara.
Sememangnya antara faktor utama yang sering diambil kira ketika memilih destinasi pelancongan adalah faktor keselamatan. Jika tahap keselamatan di sesuatu destinasi percutian itu diragui, maka percutian yang umumnya bermatlamatkan mencari ketenangan dan kedamaian pasti bertukar menjadi ketakutan.
Bila sebut soal keselamatan, kita tidak boleh berkompromi lagi... Mana mungkin kita memilih destinasi pelancongan yang kita tahu bakal mengancam nyawa kita malah harta benda kita. Lebih-lebih lagi di satu lokasi yang berisiko tinggi seperti kawasan peperangan.
Dalam zaman teknologi maklumat sekarang, semua perkara dihujung jari. Tekan sahaja di internet, semua cerita kita boleh dapat.  ‘Google’ sahaja apa yang kita nak cari semuanya ada. Malah untuk melancong ke satu-satu destinasi di dunia pun kita boleh melihat situasi di tempat yang ingin kita tujui itu dengan mudah. Mahu tidak mahu kita terpaksa menerima hakikat bahawa situasi yang telah berlaku di dalam negara kita masa kini.
Baru-baru ini saya sempat juga meninjau beberapa laman web untuk melihat situasi semasa destinasi pelancongan dalam dan luar negara. Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati ada satu laman web antarabangsa yang berpangakalan di United Kingdom telah mengeluarkan nasihat perjalanan kepada pengunjung laman webnya bahawa negara Malaysia tidak selamat untuk pelancong dan mengambil langkah  berjaga-jaga terhadap ancaman serangan pengganas di perairan Sabah. Kenyataan di laman web ini tentunya akan menyebabkan pelancong takut untuk berkunjung ke negara ini.  Harus diingat bahawa mengikut kajian yang dilakukan oleh pihak Tourism Malaysia sebanyak 67.4% pelancong memperolehi maklumat mengenai Malaysia menerusi internet.
Lanjutan daripada kejadian serangan pengganas di Lahad Datu baru-baru ini juga telah menyebabkan beberapa kumpulan pelancong asing telah membatalkan  tempahan pakej pelancogan mereka ke Sabah.
Situasi ini bukan mudah untuk dipulihkan. Pelbagai usaha perlu dilakukan bagi menarik kembali keyakinan  khususnya pelancong asing untuk datang melancong ke negara ini. Dalam menghadapi keadaan yang  kritikal dan menggugat industri pelancongan ini kita harus lebih bersedia dengan pelbagai idea kreatif dan plan tindakan kompetitif yang mampu memulihkan imej negara di mata pelancong.
Saya ambil contoh kecil tentang apa yang berlaku dalam konteks pelancongan negara kita. Tapi biarlah kita berfikir dalam konteks yang lebih besar. Usah tunggu atau menunding jari mencari salah siapa. Usah biarkan tanggungjawab ini diserahkan kepada pihak tertentu sahaja. Saya sering nyatakan bahawa tugas untuk memperkasakan dan memartabatkan industri pelancongan ini adalah tugas kita bersama. Pihak polis umpamanya telah melakukan tugas mereka sebaik mungkin dalam menjaga keamanan negara. Kita sebagai masyarakat yang bertanggungjawab juga harus memainkan peranan kita sebaik mungkin dalam memastikan destinasi pelancongan kita selamat sepanjang masa. Saya percaya dengan komitmen semua pihak, imej destinasi pelancongan kita akan sentiasa dipandang secara positif sekali gus memberi keyakinan kepada pelancong untuk melawat negara ini dengan tenang. Usahlah kita mengharapkan orang lain untuk menyelamatkan industri pelancongan kita jika kita sendiri tidak menghiraukan nasib industri pelancongan kita. Mungkin jauh di sudut hati kita ingin turut serta membantu menyelamatkan industri pelancongan kita.Tapi bagaimana? Senang sahaja, cukuplah dengan menjaga keharmonian serta mewujudkan suasana aman dan damai di tanah air kita. Sambil itu marilah kita sama-sama berdoa agar wira-wira negara kita yang berjuang demi kedaulatan negara sentiasa selamat dan terpelihara. Buat yang telah gugur dalam mempertahankan negara, jasa mu akan tetap dikenang sepanjang zaman....


1 comment:

  1. Perkara yang perlu direnung bersama-sama. Namun, apakah tindakan Public Relation Kementerian Pelancongan selain daripada Menterinya mengeluarkan kenyataan akhbar? Ini merupakan case study dan benchmark persediaan kerajaan untuk melindungi industri pelancongan negara ini.

    ReplyDelete