Wednesday, March 6, 2013

Dengarlah Suara Alam…

Kesempatan mengunjungi negara Australia baru-baru ini memberikan saya impak yang cukup besar di dalam hidup saya . Bukan setakat melihat pemandangan yang berbeza, namun saya dapat mengalami sendiri pengalaman bertarung dengan ribut tropical cyclone dan tornado yang mengganas. Angin kencang berkelajuan 116 km sejam menyebabkan banyak harta benda yang musnah. Begitu juga nyawa yang melayang.  Suasana yang amat menakutkan ini sedikit sebanyak telah menyebabkan banyak program sepanjang saya di Brisbane Australia terpaksa ditangguhkan.
Namun pada saya ada hikmah disebalik pengalaman ini.  Hukum alam sememangnya tidak boleh kita ubah.  Jika kita terlaku taksub mengejar pembangunan tanpa menghiraukan alam semula jadi, maka bersedialah kita menerima akibatnya. Sumber alam yang diteroka tanpa kawalan, membuatkan iklim dunia menjadi semakin tidak menentu.  Ribut taufan, kemarau panjang dan banjir besar yang berlaku di seluruh dunia kebelakangan ini memberi petanda bahawa dunia semakin terancam.
Suara alam ini harus kita dengar dan hayati bersama. Suara alam ini meminta kita agar lebih prihatin kepada nasib generasi kita yang akan datang. Mana mungkin kita dapat terus hidup di dunia ini jika dunia sudah tidak selamat lagi untuk dihuni.
Syukurlah kita di bumi Malaysia tidak diancam dengan pelbagai bencana alam yang menakutkan seperti ribut tornado, gempa bumi, ledakan gunung berapi mahupun kemarau panjang.  Alam semula jadi yang masih menghijau menghiasi bumi kita harus kita pelihara dan jaga sebaik mungkin. Namun  dalam masa yang sama, usah kita alpa atau leka barang seketika untuk mendengar suara alam ini. Ada ketikanya kita harus pandang ke belakang, dan lihat apa yang kita sudah lakukan kepada alam.
Tatkala kita melihat hutan-hutan kita diteroka dengan rakus dek mengejar erti pembangunan, dimanakah suara kita dalam membela nasib alam kita.  Jika kita tidak mampu bersuara membela nasib alam, setidak-tidaknya kita nyatakan sokongan kita kepada alam dengan cara yang kita mampu. Setidak-tidaknya kita jaga kebersihan persekitaran kita atau jadikan budaya kitar semula sebagai amalan kita. Banyak lagi cara lain yang boleh kita lakukan untuk menterjemahkan rasa cinta dan prihatin kita kepada alam.
Saya percaya jika kita semua dapat memupuk rasa cinta kepada alam dan mendengar suara alam dengan penuh penghayatan, maka tidak mustahil kita dapat mewujudkan satu dunia yang lebih aman, damai dan selamat untuk dihuni bersama.
Percutian dengan Motorhome di Brisbane





saya melaporkan dari Brisbane Australia

Perkampungan di pendalaman Australia dilanda banjir selepas ribut .


No comments:

Post a Comment