Thursday, January 10, 2013

Nafas Baru Industri Pelancongan…

Tahun 2013 kini menjelma…  Tahun lalu memberi seribu kenangan, tahun mendatang menjanjikan seribu harapan. Dalam konteks pelancongan kita mengharapkan industri ini  bakal berkembang dengan lebih pesat lagi sekali gus memberikan manfaat kepada semua.
Bila bercakap soal tahun baru ini, memanglah pelbagai azam dan harapan diletakkan. Begitu juga dengan sasaran jumlah kehadiran pelancong.  Sasarannya sudah tentu lebih daripada tahun yang sebelumnya. Lebih-lebih lagi khabarnya Malaysia bakal mengadakan satu lagi Tahun Melawat Malaysia pada tahun 2013 dan 2014 ini.
Baru-baru ini saya sempat melihat sesi perbahasan Parlimen  yang turut dihadiri oleh YB Menteri Pelancongan di Dewan Rakyat   mengenai isu-isu semasa  pelancongan. Dalam masa yang sama ada juga Ahli Parlimen yang menyentuh tentang  penganjuran Tahun Melawat Malaysia 2013. Antara lain ada Ahli Parlimen yang mencadangkan agar Tahun Melawat Malaysia tidak diadakan terlalu tergesa-gesa pada tahun 2013 kerana ruang masa untuk mempromosikan program tersebut agak singkat. Mereka  mencadangkan agar Tahun Melawat Malaysia dapat diadakan pada tahun 2014 agar lebih banyak masa dan ruang untuk usaha-usaha promosi dan pemasaran.
Sebagai mana yang kita semua sedia maklum, kali terakhir kita mengadakan Tahun Melawat Malaysia ialah pada tahun 2007. Ketika itu pelbagai acara dan promosi diadakan dan hasilnya jumlah kehadiran pelancong juga meningkat.
Namun pada saya usaha penganjuran acara besar seperti Tahun Melawat Malaysia ini harus dikaji semula dan dinilai keberkesanannya. Sejauh mana penganjuran acara besar seumpama itu dapat memberikan implikasi positif kepada sektor pelancongan negara untuk jangka masa pendek dan jangka masa panjang.  Saya pasti ‘orang kuat’ di Kementerian Pelancongan dan Tourism Malaysia ada jawapannya. 
Sama ada Tahun Melawat Malaysia diadakan ataupun tidak, industri pelancongan kita harus diberikan suntikan semangat dan nafas baru agar ianya sentiasa subur dan berkembang maju. Usah kita asyik sibuk buat acara itu dan ini tetapi hasilnya tiada. Kita harus berupaya melakukan perubahan yang lebih berinovasi agar setiap usaha kita itu memberikan kesan positif kepada sektor pelancongan kita.  Jika kita mahu menganjurkan acara pelancongan umpamanya, biarlah acara itu menjadi  ‘signature event’  yang mampu memikat pelancong sekali gus menaikkan imej negara dalam peta pelancongan dunia.

No comments:

Post a Comment