Friday, August 19, 2011

DESTINASI PELANCONGAN NEGARA KURANG MESRA MUSLIM?

Dalam tinjauan saya ke beberapa lokasi tumpuan pelancong di ibu kota Kuala Lumpur baru-baru ini, kami mendapati kemudahan untuk pelancong Muslim seperti surau atau bilik solat di beberapa premis pelancongan khususnya pusat membeli-belah dan hotel masih kurang memuaskan.    
Keadaan surau yang daif dan kecil di kompleks membeli-belah di sekitar kawasan Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Masjid India umpamanya memberikan gambaran yang negatif terhadap negara lebih-lebih lagi dalam konteks Malaysia sebagai negara Islam. Bukan sahaja ruang solat yang terlalu sempit dan daif malah pengguna terpaksa mengambil wuduk di dalam tandas yang kotor.  Keadaan menjadi semakin kritikal ketika bulan Ramadhan tatkala surau-surau tersebut menjadi tumpuan khususnya pelancong Muslim yang datang ke destinasi pelancongan tersebut  untuk membeli-belah dan ingin mengerjakan ibadat solat.
Dalam konteks pelancongan, saya melihat  destinasi pelancongan di Malaysia masih belum boleh dikategorikan sebagai destinasi pelancongan mesra Muslim sepenuhnya. Selain keadaan surau dan papan tanda surau yang masih kurang ‘mesra Muslim’, lokasi penginapan dan hotel juga masih banyak yang tidak mempunyai tidak ada arah kiblat dan menyediakan surau yang selesa untuk pelancong Muslim. Begitu juga dengan sajian makanan dihidangkan tidak semuanya benar-benar halal dan mendapat pengiktirafan sijil halal dari JAKIM serta kemudahan tandas yang tidak mesra bagi pengguna Muslim.

Untuk rekod, pelancong Muslim di seluruh dunia menyumbang tujuh peratus daripada kira-kira AS$2.5 trilion (RM8.5 trilion) yang dibelanjakan setahun sepanjang percutian mereka. Justeru saya percaya bahawa industri pelancongan Muslim mempunyai potensi besar dalam menyumbang kepada kepesatan industri pelancongan dunia masa kini.  
Trend pasaran pelancongan Muslim dunia mengalami perubahan besar selepas berlakunya Tragedi 11 September di bumi Amerika Syarikat. Persepsi negatif negara Amerika Syarikat terhadap masyarakat Muslim turut menjadi hambatan kepada pelancong Muslim untuk melancong ke negara tersebut. Justeru pelancong Muslim khususnya yang datang dari negara Timur Tengah dan Arab telah mengalihkan tumpuan mereka ke negara lain khususnya di rantau Asia Tenggara. Ini menyebabkan kesan ketara kepada pasaran pelancongan di rantau ini. Jumlah kemasukan pelancong Asia Barat  ke negara ini juga meningkat mendadak, iaitu daripada 186,821 orang pada 2006 kepada 245,302; pada 2008 (264,338) dan Januari - September 2009 (252,756 orang). 

Dalam pada   kebanyakan negara di seluruh dunia mengejar potensi untuk ‘memikat’ pelancong Muslim, kita sebagai sebuah negara yang mempunyai banyak kelebihan dalam menguasai pelancongan Muslim tidak harus alpa dengan kelebihan  yang negara kita ada.  Apa yang penting, potensi pelancongan Muslim di Malaysia terbuka luas dengan faktor penyumbang lain seperti dasar liberal Malaysia yang menawarkan keselesaan dalam pelbagai segi termasuk senang mendapatkan makanan halal, kemudahan tempat beribadat, kestabilan politik, dan kepelbagaian produk pelancongan, selain program lebih agresif bagi pasaran negara Asia Barat atau benua lain, harus dieksploitasi sepenuhnya bagi menarik lebih ramai pelancong Muslim ke negara ini. 

Sehubungan itu saya menyarankan agar agensi yang berkaitan seperti Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), JAKIM dan Kementerian Pelancongan agar dapat sama-sama memantau kemudahan-kemudahan untuk pelancong Muslim di negara ini.  Penglibatan agensi-agensi terbabit diharapkan dapat mengubah landskap produk pelancongan negara agar tampil lebih ‘mesra pelancong Muslim’ sekali gus memberikan gambaran positif kepada negara Malaysia yang mendukung agama Islam sebagai agama rasminya.

No comments:

Post a Comment